((الگوها و مدلهاي تدوين استراتژي هاي توسعه گردشگري منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي ارس)) 
سعيد داغستاني

 

 چکيده

اين تحقيق در پي آن است که ضمن پرداختن به سطوح برنامه ريزي توسعه گردشگري، رويکردها(Approach) هايي که در تدوين برنامه ها و طرح ها مورد استفاده قرار مي گيرد را بيان نمايد و در خلال آن جايگاه برنامه ريزي با رويکرد استراتژيک را مشخص نمايد. در ادامه تحقيق براساس نگرش هاي تلفيقي برنامه ريزي مدلي طراحي و ارايه گرديده است که برنامه ريزي جامع گردشگري با رويکرد استراتژيک و محيطي را نشان مي دهد.
در بخش دوم گام ها و نحوه به کارگيري ابزارها و مدل هاي برنامه ريزي استراتژيک در صنعت گردشگري در منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس ارايه گرديده است و تا تدوين استراتژي هاي گردشگري پيش رفته است.
 واژگان تخصصي: برنامه ريزي گردشگري، رويکرد برنامه ريزي، برنامه ريزي استراتژيک گردشگري، منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي.
 مقدمه
امروزه نگاه به گردشگري به عنوان يک مقوله مستقل در امر مديريت برنامه ريزي توسعه، آرام آرام جايگاه خود را يافته و مهندسي توسعه اين بخش به اين نتيجه دست يافته است که حصول به توسعه متوازن و کارآمد، همچون ساير بخشها، نيازمند بهره مندي و به کارگيري ابزارها، متدها و روشهايي است که در ساير علوم نيز از آن بهره برده مي شود.
برنامه ريزي استراتژيک گردشگري در کليه سطوح براي دستيابي به توسعه و مديريت موفق امري اساسي است. تجربه بسياري از نواحي گردشگري در جهان اين امر را به اثبات رسانيده است که در بلند مدت روش برنامه ريزي براي توسعه گردشگري مي تواند بدون ايجاد مشکلات عمده منافعي را در بر داشته و به حفظ و گسترش حوزه نفوذ بازارهاي مقصد گردشگري منجر شود(رنجبران و زاهدي، 1379، 13).
برنامه ريزي براي مقاصدي که هنوز با حجم قابل ملاحظه اي از گردشگري مواجه نيستند، رهنمودهاي ضروري براي گسترش آن فراهم مي نمايد. برنامه ريزي و نگرشهاي بلند مدت براي اين مقاصد حيات و توفيق آن را در آينده تضمين مي نمايد.
برنامه ريزي استراتژيک بدلايل زير براي يک مقصد ضروري مي باشد:
  • گردشگري مدرن يک فعاليت و گونه نسبتا جديد در بسياري از کشورها مي باشد و بعضي از دولت ها و بخش خصوصي تجربه کم يا اندکي در توسعه مناسب گردشگري دارند. يک ديدگاه توسعه و برنامه گردشگري بلند مدت و استراتژيک مي تواند اصول راهنماي توسعه اين نواحي را فراهم نمايد.
  • گردشگري يک فعاليت پيچيده، چند بخشي و تلفيقي مي باشد که مشتمل بر ساير بخش ها نظير کشاورزي، ماهيگيري، بخش توليد، جاذبه ها، مکان هاي تفريحي و فراغتي،تسهيلات و خدمات گوناگون، حمل و نقل و ساير بخش ها مي باشد. برنامه ريزي بلند مدت و هماهنگي در تمامي اجزاي توسعه براي اطمينان يافتن از توسعه منسجم تمامي اين عناصر بمنظور ارائه خدمات به گردشگران و جامعه  ضروري مي باشد.
  • اساسا گردشگري فروش محصولي تحت عنوان تجربه مي باشد که در آن بازديد کنندگان از تسهيلات و خدمات معيني استفاده مي نمايند. بايد از طريق فرآيند برنامه ريزي با ديدگاه استراتژيک بين نيازهاي بازار گردشگري و محصولات طوري انطباق برقرار کرد که در عين پاسخگويي به تقاضاي بازار هيچ گونه زياني در حصول به اهداف اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي وارد نگردد.
  • گردشگري منافع اقتصادي مستقيم و غير مستقيمي ايجاد مي نمايد که مي توان آنها را با برنامه ريزي منسجم و دقيق بهينه نمود. بدون برنامه ريزي همه جانبه و داشتن چشم انداز واحد نه تنها ممکن است اين منافع بطور کامل محقق نشود، بلکه مشکلات اقتصادي نيز پديدار گردند.
  • امروزه توسعه کليه انواع گردشگري بويژه گردشگري پايدار قابل توجيه مي باشد، اما به نظر مي رسد برنامه ريزي استراتژيک نوع مناسبي به منظور توسعه گردشگري مي باشد و مي تواند موجب اطمينان يافتن از اين موضوع شود که منابع طبيعي و فرهنگي گردشگري به درستي حفظ شده و در فرآيند توسعه نابود و تخريب نمي شوند.(Inskeep,E,1991,16-17)
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:استراتژي در عمل, استراتژي در عمل, استراتژیهای عملیاتی در جهانگردی , | 8:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

" شناخت منافع و موانع "
سعيد داغستانی
 
چکيده :
اين مقاله به بررسي ميزان استفاده جهانگردان داخلي کشورهاي در حال توسعه از تجارت الکترونيک مي پردازد ، در اين راستا ديدگاه آندسته از جهانگردان داخلي که به اينترنت دسترسي داشته مورد مطالعه قرار گرفته و منافع و موانع موجود در تجارت الکترونيک جهانگردي که اين افراد متصور هستند مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد . همچنين در اين مقاله دلايل عدم گسترش و توسعه تجارت الکترونيک در جهانگردي اين کشورها مورد کند و کاو قرار گرفته و نقش هر يک از اين عوامل در اين زمينه تعيين مي شود و در نهايت اين مقاله با بررسي ابعاد پنهان رفتار جهانگردان راهکارهايي را براي گسترش تجارت الکترونيک و افزايش بکارگيري آن در صنعت جهانگردي اين کشورها ارائه مي دهد .
واژگان کلیدی:بازاریابی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،IT،جهانگردی ،کشورهای درحال توسعه،منافع،موانع.
مقدمه :
امروزه شرکتها و سازمانها به اين نکته پي برده اند که بدون انجام فعاليت هاي بازاريابي نمي توانند در دنياي پر رقابت کنوني به کسب و کار خود ادامه دهند. بازاريابي در عصر امروزي نه تنها فعاليتي براي جلب مشتري محسوب شده بلکه از اين مرحله نيز فراتر رفته و به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف برتر رقابتي مورد توجه قرار مي گيرد . بدين ترتيب مشاهده مي گردد که اکثر شرکتهاي موفق جهان به کاهش هزينه ها و بالا بردن بهره وري خود اقدام نموده اند که البته اين مهم بودن داشتن بينش بازاريابي نوين صورت نگرفته است .
با توجه به روند جهاني سازي روز به روز بر اهميت تجارت الکترونيک افزوده شده ، بطوريکه ارزش آن از 120 ميليارد دلار در سال 1999 ميلادي به 150 ميليارد در سال 2000 رسيده است و پيش بيني مي گردد که اين ميزان تا سال2005 به10 تريليون دلار برسد . جهاني سازي با از بين بردن فاصله ها و برداشتن مرزها دهکده اي جهاني را ايجاد کرده ؛ به طوريکه همه کشورها را به دور هم جمع نموده و رقابت بين آنها را تشديد نموده است و ميتوان شاهد تسريع در ارتباطات رشد اقتصادي و فرصتهايي بود که شرکتها مي توانند از آن به خوبي در این شيوهاز تجارت يعني تجارت الکترونيک استفاده نمايند .
در صنعت جهانگردي بهره گيري از تجارت الکترونيک ضروري تر نيز مي نمايد چرا که علاوه بر موارد گفته شده ، ماهيت جهانگردي که داراي يک زنجيره طولاني از عرضه کنندگان است (آژانس هاي مسافرتي ، حمل و نقل ، هتل ها ، تور اپراتورها )بکارگيري اين شيوه از تجارت را بيشتر مي طلبد . تجارت الکترونيک در ارتباط دادن اين بخشها با يکديگر و ارایه خدمات بهتر جهانگردي ، مي تواند نقش چشمگيري را ايفا کند اينترنت به برقراري روابط بهتر با مشتري ، ايجاد يک تصوير بهتر از محصول و تدوين فرآيندهاي تجاري کارآمد کمک بسياري مي کند و موجبات برقراري ارتباط و انجام معاملات را در زنجيره بسيار گسترده جهانگردي تسهيل نموده و موجب بهبود کارايي مي گردد.

ادامه دارد...........

مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

 شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي

  مقدمه

امروزه گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از ارکان اصلي توسعه در جهان است. بسياري از برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران توسعه نيز از صنعت گردشگري به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر توسعه پايدار ياد مي‌كنند. البته اين صنعت علاوه بر جنبه اقتصادي، عامل مهمي در پيشبرد اهداف اجتماعي و فرهنگي نيز محسوب مي‌شود. كشورهاي مختلف با اهداف گوناگوني اقدام به توسعه گردشگري مي‌نمايند، دامنه اين اهداف از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع تا اهداف سياسي و تبليغاتي براي كشورها يا دولتها گسترده شده است. شايد به همين دليل است که اغلب کشورها به گردشگري به عنوان يک ضرورت نگاه مي کنند و براي نيل به اهداف خود از تمامي ظرفيت ها و امکانات بهره مي برند( داغستاني،سعيد؛ 1386).
نگاهي به آمار تعداد گردشگران جابجا شده در سطح بين الملل و ميزان درآمد‌زايي و اشتغال‌زايي آنها همچنين سطح وسيع تعاملات فرهنگي بين جامعه ميهمان و ميزبان، جايگاه صنعت گردشگري را در تعاملات ملي و بين‌المللي، نمايان مي‌سازد.( سازمان جهاني جهانگردي، 2007) اين تغييرات را مي توان در مباحث عرضه و تقاضا جستجو و دلايل آن را تبيين نمود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO)، جابجايي گردشگران بين‌المللي در سطح جهان از 528 ميليون نفر در سال 1995 به 1018 ميليون نفر در سال 2010 افزايش خواهد يافت و با توجه به رو به رشد بودن اقتصاد جهاني و وجود چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد جهان، رشد ساليانة صنعت گردشگري تا سال 2015 بالغ بر 6/4 درصد خواهد بود.همچنين طبق برآورد شوراي جهاني جهانگردي و سفر (WTTC) ارزش صنعت گردشگري جهان در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيده است که بدين ترتيب 4/5 درصد نسبت به سال قبل از آن، افزايش داشته و در نتيجه براي 305 ميليون نفر، يعني معادل 11 درصد از كل اشتغال جهاني، در صنعت گردشگري اشتغال ايجاد گرديده است.
بر اساس اين گزارش، درآمد صنعت گردشگري در خاورميانه که در سال 2004 در حدود 5/108 ميليارد دلار برآورد شده است، تا سال 2014 به 193 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي سفر نيز بين سال‌هاي 2005 و 2014، به ميزان 9/3 درصد در سال افزايش پيدا نمايد. همچنين از کل سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در سال 2004، تنها 4/4 درصد آن به بخش گردشگري اختصاص يافت که بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران پس از دو کشور سريلانکا و بحرين از نظر عدم توجه به اين صنعت قرار گرفته است. حجم کل سرمايه‌گذاري ايران در اين بخش طي سال 2004 نيز معادل 8 درصد رشد واقعي ايران در اين سال بوده است.
در سال 2005 ميلادي نيز با سفرِ بيش از 806 ميليون گردشگر به كشورهايِ مختلف، درآمدي در حدود 700 ميليارد دلار وارد چرخة اقتصاديِ كشورها شده است. در سال 2005سهم ايران ازتعداد گردشگران در حدود 7/1 ميليون نفر بوده كه درآمدي معادل 1074 ميليون دلار عايد كشور شده است. اين در حالي است كه سهم گردشگري منطقة خاورميانه در كل جهان، 1/3 درصد يا 27 ميليون و 600 هزار مسافر بوده است.

شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................

 

 
سعيد داغستانی - همايش بين المللی سند چش انداز 1404

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی , | 8:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |

خلاصه اي از راهبردهاي توسعه گردشگري كشور

 در طرح جامع گردشگري ملي تمامي استراتژيهاي توسعه در يك مجلد و تحت عنوان « استراتژيهاي توسعه گردشگري» ذكر شده است . در اين قسمت با اقتباس از شالوده اصلي آن راهبردها (استراتژيها) سعي شده است ، تا آنها را در مقياس منطقه مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به ويژگيهاي منطقه بازآرائي شوند. 
 
1- راهبرد توسعه انواع منابع و جاذبه‌هاي فرهنگي، باستان‌شناسي و گردشگري:
 
1- فراهم نمودن مقدمات و ملزومات ثبت آثار و جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي ، در فهرست ميراث جهاني يونسكو كه به تدريج بهبود وجه ايران به لحاظ فرهنگي را سبب مي گردد و نيز تقويت جاذبه‌هاي منطقه به عنوان مقصد گردشگري را در پي دارد .
2-    كنترل اثرات منفي گردشگري و فعاليهاي تفريحي بر منابع گردشگري طبيعي و فرهنگ كشور .
3-    بهبود بالا بردن جذابيت منابع موجود استان ساخت و اقدام براي توسعه آنها
4-    تشويق منابع گردشگري استان ساخت مانند : مناطق كشاورزي صنعتي كشور جهت شركت در بخش گردشگري .
5- مديريت و كنترل مناسب آثار ثبت شده در يونسكو ؛ مانند تخت ‌جمشيد، نقش رستم در راستاي الگوي گردشگري پايدار و به منظور جلوگيري از آنچه در اصفهان رخ داده است .
6- شناسايي انبوه جاذبه‌هاي فرهنگي ملموس و غيرملموس، كه با كم توجهي صورت گرفته در دهه‌هاي اخير در معرض تهديد، تخريب و انقراض قرار گرفته‌اند. شامل : يادواره‌ها، آثار معماري قبل از اسلام، گروههاي قومي، ايلات، روستاهاي سنتي، فرهنگ روستايي ، غذاهاي سنتي، هنر، صنايع دستي، موسيقي، آئين‌هاو آداب و رسوم .
7- حفاظت از جاذبه‌هاي طبيعي متعدد (شامل :‌مناطق اقليمي، مناظر، سواحل، كوهستانها، بيابانها، دره‌ها، مناطق حفاظت شده، پارك و زيستگاههاي جنگلي، پناهگاه‌ حيات وحش، پاركهاي ملي، مناطق مناسب براي پياده‌روي و كوهنوردي ) .
8- توسعه و ارتقاء كمي و كيفي جاذبه‌هاي انسان ساخت، اين جاذبه‌ها از آنجا كه بيشتر در داخل شهرها و يا مجاورت شهرها قرار مي‌گيرند . اغلب بطور همزمان مورد استفاده ساكنين نيز مي‌باشند . (شامل: تسهيلات و تاسيسات مخصوص برگزاري گردهمايي، كنفرانس، نمايشگاه ، رويدادها، تفرجگاهها، مجتمع‌هاي تابستاني و زمستاني، فعاليتهاي كشاورزي سنتي و امروزي، موزه‌ها، پاركهاي سرگرمي، تله كابين و ...)
9-    گسترش طرحهاي مديريت نگهداري مرمت و بهره‌گيري از منابع طبيعي، فرهنگي و تاريخي .
10-جلوگيري از مرمتهاي سطحي و نامناسب كه سبب افت ارزش آثار مي‌گردد.
11-رفع تضادهاي عملكردي، بصري در مجاورت آثار بستاني كه به نحوي منجر به تضعيف و يا كاهش ارزش آثار مي‌گردد .
12-استفاده از جاذبه‌هاي طبيعي سواحل جهت ايجاد تاسيسات انسان ساخت (شامل:‌اسكله تفريحي، پارك ساحلي، پلاژ، دهكده گردشگري، تور غواصي، اسكي روي آب، قايقراني بادباني، ورزشي، تفريحي، آكواريوم درياي و در نهايت تبديل منطقه به قطب گردشگري زمستاني كشور) .
13-وضع ضوابط حمايتي از آثار جاذبه‌ها و ايجاد حس عمومي مشترك در مردم محلي و گردشگران در جهت مراقبت از ميراث طبيعي، فرهنگي، تاريخي .
14-كنترل شديد كمي و كيفي ساخت وسازها در اراضي واجد ارزش خاص طببعي مانند سواحل، رودخانه‌ها و ارتفاعات .
15-توجه به مقوله ظرفيت پذيرش طبيعي محيط و ممانعت از بازديد و يا هرگونه استفاده خارج از ظرفيت محيط .
16-لزوم بهسازي، بازسازي و نوسازي بيشتر جاذبه‌هاي انسان ساخت با توجه به قديمي و كهنه بودن بخش عمده‌اي از آنها (نظير تسهيلات گردهمايي، نمايشگاهها، پاركهاي سرگرمي، موزه‌ها، پيست اسكلي، تاسيسات ساحلي، تله كابين و...)
17-ارتقا جذابيت و كشش منابع جهانگردي ساخت دست بشر و توسعه و تنوع آنها .
18-ارائه انگيزه‌هاي مالي و غيرمالي به جاذبه‌هاي تحت پوشش بخش خصوصي به منظور تشويق آنها در برنامه‌هاي بهسازي .
19-توسعه و بهره‌مندي از منابع گردشگري موجود در كوتاه‌مدت نظير: منابع گردشگري تفريحي، شهرهاي بزرگ منطقه به عنوان مركز تجاري عمده و سازمانها، تسهيلات برگزاري گردهمايي، نمايشگاه و ... در شيراز، بندرعباس، قشم و كيش .
20-توجه به گردشگري فرهنگي و تاريخي در بافت قديم شهرهاي منطقه مانند بوشهر، شيراز، بندرعباس، لنگه، لافت و ... .
21-توسعه گردشگري در جزاير خليج‌فارس كه داراي جذابيت بالايي براي گردشگري مي‌باشد .
22-معرفي جاذبه‌هاي طبيعي و تلاش در جهت فراهم سازي امكانات و تسهيلات اوليه استفاده از آنها با تاكيد به جاذبه‌هاي ملي و بين‌المللي .
23-حمايت و تشويق طبيعت گردي بويژه ديدنيهاي كوير، مناطق بياباني و نيمه بياباني، سواحل، گشتهاي دريايي و همچنين تجهيزات مناطق به نيازهاي اوليه گردشگري .
24-بارور نمودن پتانسيلهاي حاشيه سدها و رودخانه‌هاي منطقه جهت مقاصد گردشگري .
25-وضع قوانين خاص در جلوگيري از بورس بازي و افزايش قيمت زمين در نواحي طبيعي كه مستعد ساخت و سازند .
26-امكان بازديد ازمنابع نادر جانوري و گياهي با حفظ تمامي اصول حفاظت محيط طبيعي .
27-برگزاري سمينارها و همايش‌هاي اكوتوريسم و طبيعت‌گردي .
28-احداث كمپينگ و پناهگاه در كنار منابع طبيعي با قابليت گردشگرپذيري .
29-ترويج فرهنگ گردشگرپذيري در بين اقوام، عشاير و روستائيان .
30-بهبود و ارتقاء كيفيت تسهيلات و خدمات جهانگردي جانبي در كنار جاذبه‌هاي گردشگري .
31-معرفي مراسم مذهبي، عادات و رسوم، لباس و گويشها و ... با تاكيد بر حفظ ارزش‌هاي فرهنگي .
32-ارتقاء كيفيت مراكز خريد به نحوي كه بتواند جاذب بازارهاي ملي و منطقه‌اي باشد .
33-احداث دهكده‌هاي گردشگري با تاكيد بر جزاير و سواحل
34-تنظيم برنامه و تدارك جشنواره‌هاي موضوعي
35-بهسازي و تجهيز سالهاي اجتماعات و همايشهاي چندمنظوره و سالنهاي ورزشي و تدارك سالنهاي بزرگ همايش، استاديومهاي ورزشي استاندارد در سطح ملي و بين‌المللي .
36-احداث اقامتگاههاي سبك و ارزان قيمت جهت توسعه توريسم طبيعي و اكوتوريسم .
37-استفاده از خانه هاي قديمي و تاريخي، حمامها، كاروانسراها جهت كاربريهاي گردشگري ، منوط به حفظ  هويت اصل بنا  .
38-برگزاري همايشهاي معتبر ملي و بين‌المللي و نيز مسابقات ورزشي ملي با هدف تقويت جاذبه‌هاي انسان ساخت .
39-شناسايي، معرفي وتوانمندسازي مناطق فعاليتها و ورزشهايي پرهيجان (بيابان‌پيمائي، رالي اتومبيل‌راني) .
 
 2- راهبرد وتوسعه منابع انساني
 
1-    انتصاب مديران گردشگري، پذيرايي و همكاري بر اساس ملاك تحصيلات، تخصص و تجربه و نه گرايشها و وابستگي‌هاي سياسي .
2-    آموزش عمومي كاركنان هتلها، تورگردانها، رستورانها و ساير فعاليتهاي وابسته
3-    استفاده از نيروهاي جوان جهت خدمات كارگري و پذيرايي ساده به جاي افراد مسن .
4- گسترش دامنه تحصيلات و رشته‌هاي دانشگاهي در زمينه‌هاي توريسم و هتلداري با توجه به روند رو به رشد اين صنعت در كشور و تقاضاي بالقوه و موجود براي نيروهاي متخصص در اين زمينه .
5- ارتقا سطح فني كليه شاغلان در بخش توريست با توجه به رده و موقعيت شغلي و سازماني از سطوح مديريت سازماني تا كاركنان ساده رستورانها و هتلها از طريق دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت .
6-    آموزش زبان انگليسي به عنوان پيش شرط جهت برقراري ارتباط مناسب با توريست خارجي در تمامي بخشهاي مرتبط با جهانگردان .
7-    همراه نمودن راهنمايان و تورگردانان جهت ايجاد ارتباط بهتر گردشگران با محيط .
8-    ايجاد مراكز فني- حرفه‌اي، هنرستان، كار و دانش و علمي-كاربردي در رشته‌هاي هتلداري و گردشگري .
9-    دعوت از كارشناسان بين‌المللي به منظور ارائه برنامه‌هاي آموزشي براي مديران هتلها .
10-اعطاي درصد مشخصي از درآمدهاي گردشگري و هتلداري جهت توسعه بخش آموزش .
11-ايجاد بستر و زمينه لازم براي جذب و نگهداشت نيروي انساني كارآمد و متخصص با اولويت جذب نيرويهاي بومي .
 3- راهبرد توسعه گردشگري منطقه‌اي
 
1- استفاده بهتر از خدمات و تسهيلات جهانگردي و گردشگري در طول سال بويژه با توجه به شرايط خاص اقليمي ، منطقه‌اي، استراتژي وگردشگري .
2-    خودكفايي منطقه به لحاظ تامين خدمات و زيرساختها و تسهيلات گردشگري مورد نياز و نيز تعدد و تنوع انواع جاذبه‌ها .
3- تعيين و تقويت مبادي اصلي ورود گردشگر به منطقه، راهها و مسيرهاي اصلي حركت و گردش تور و همچنين استفاده از خدمات و تسهيلات گردشگري مختلف با توجه به كيفيت خدمات درخواستي گردشگران .
4-    افزايش مدت اقامت گردشگران با توجه به تعدد نوع جاذبه‌ها و نيز فراهم آوردن امكان خريد گسترده محصولات جديد و نيز صنايع دستي .
5- توزيع عادلانه و متناسب جهانگردي، بويژه توسعه فرصتهاي جهانگردي در شهرها و روستاهاي داراي پتانسيل گردشگري كه به هردليلي تا به حال توسعه نيافته‌اند .
6-    كمك به كاهش عدم تعادل منطقه‌اي در زمينه فرصتهاي شغلي و درآمد ، به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته استانهاي بوشهر و هرمزگان .
7- راهبرد عدم تمركز ، متمركز: تاكنون بيشتر گردشگري در منطقه متعلق به سه پهنه شيراز، قشم و كيش مي‌باشد كه پيشنهاد مي‌شود در راستاي اهداف گردشگري منطقه‌اي، توزيع گسترده امكانات و تسهيلات گردشگري ، در سراسر منطقه صورت پذيرد.
8-    بهره‌وري و استفاده كامل از خدمات و تسهيلات و زيرساختهاي منطقه جهت رفع اين كاسيتها در مناطق توسعه نيافته داخل منطقه  .
 
4- راهبرد توسعه بازار
 
1-    توسعه بازار مربوط به حضور گردشگران عرب و مسلمان حاشيه خليج‌فارس ، به عنوان يكي از وسيع‌ترين بازارهاي هدف منطقه .
2-    توسعه بازار زيارتي داخلي بويژه بقعه متبركه شاهچراغ و ساير بقاع متبركه.
3- توسعه فرهنگ گردشگري آخر هفته ؛ بصورت درون منطقه‌اي كه بايد با فراهم نمودن امكانات، تسهيلات و خدمات مورد نياز معرفي و تبليغ گردد و با گسترش مالكيت خودرو، بهبود وضع راهها و بهبود وضع اقتصادي و افزايش زمان فراغت خانواده ها امكان اين نوع گردشگري افزايش مي‌يابد ، كه در عين حال كمك شاياني به مناطق محروم مي‌نمايد .
4-    برنامه‌ريزي ويژه براي استفاده از تعطيلات پيوسته و طولاني براي گسترش توريست داخلي و خارجي .
5-    گسترش بازار گردشگري طبيعي با توجه به وفور مناظر ديدني و بكر ،  كوه ها ، رودخانه‌ها و درياچه‌ها، سواحل طولاني و جزاير متعدد .
6-    بازارهاي مستعد تجاري_صنعتي_كاري بويژه در عسلويه، خارك، بندرعباس، شيراز، قشم و كيش .
7- گسترش بازار مربوط به برگزاري گردهمايي، رويدادها و نمايشگاه‌ها بويژه با نگرش بارگذاري بر مناطق محروم داراي قابليت توسعه . (بوشهر، كنگان،‌عسلويه، چيرويه ، خارك و ...)
8-    گسترش توريست تفريحي در منطقه ويژه درسواحل و جزاير كاهش برخي محدوديت‌ها با توجه به پتانسيل بالاي زمستاني سواحل
9-    گسترش توريست فرهنگي و تاريخي با تاكيد بر جاذبه‌هاي بي‌بديل :
الف- استان بوشهر
ب- استان فارس
ج- استان هرمزگان
10-توسعه گردشگري مبتني بر دريا با وجود بيش از 1500 كيلومتر ساحل و شرايط مناسب اقليمي زمستاني .
11-ايجاد سبدي از بازارهاي هدف گردشگري متنوع جهت پايدار نمودن درآمد توريستي كشور و كاهش نوسانات گردشگري .
12-گسترش توريست آسياي ميانه، به علت حجم بالاي تقاضاي موجود و نيز ارتباطات مناسب، همچنين اتصال سريع با راه آهن .
13-دعوت گرم و صميمانه از ايرانيان مقيم خارج به ديدار از وطن و بازديد از جاذبه و سرمايه‌گذاري در توريست .
14-ايجاد امنيت به عنوان شرط حضور جهانگردان بويژه اروپائي، آمريكايي با توجه به همجواري منطقه با استانهاي سيستان و بلوچستان  و كرمان
15-ايجاد چهره توريستي منطقه با توجه به جاذبه‌هاي بسيار قوي موجود . (تخت جمشيد،‌نقش رستم، پاسارگاد، شيراز، كيش، قشم)
16-تبليع گسترده در بازارهاي هدف فرهنگي اروپا در مورد جاذبه‌هاي فرهنگي، روستاها، ايلات و عشاير، موسيقي و رقص و ...  .
17-پنانسيل‌ بسيار بالاي اكوتوريسم بويژه درياچه‌هاي استان فارس و نيز سواحل خليج‌فارس و درياي عمان .
18-جذب گردشگران ورزشي با توجه به پتانسيل انجام تمامي ورزشهاي آبي .
19-گسترش توسعه توريست علاقمند به ماجراجويي و به تبع آن مهيانمودن فعاليتهاي مربوط (اسب سواري ، شترسواري، موتورسواري، ماهيگيري، قايقراني، پياده‌روي)
20-شركت فعال در نمايشگاه‌هاي توريستي داخلي/ خارجي .
21-سعي در استفاده از روشهاي مناسب بازاريابي و قيمت‌گذاري براي جذب گردشگران در فصول كم رونق .
22-اهتمام جدي در جلب همكاري رسانه‌ها و مطبوعات ملي ومحلي در امر اطلاع‌رساني و معرفي جاذبه‌ها .
23-تسهيل و ترغيب ورود گردشگران به منطقه با حمايتهاي معنوي و نيز تبديل كيش، شيراز و بوشهر به مباني ورودي گردشگران خارجي با توجه به صدور رواديد يك هفته‌اي .
 
 5- راهبرد توسعه محصولات گردشگري
 
1-    ارتقاء سطح خدمات و تسهيلات مورد نياز توريست زيارتي .
2- بارگذاري زماني ورود گردشگران مختلف در سال به گونه‌اي كه در تمامي طول سال از امكانات وتسهيلات گردشگري استفاده شود و از تمركز تقاضا در برهه هاي زماني  خاص كاسته شود .
3- برنامه ريزي و حمايتهاي مالي و معنوي جهت برگزاري گردهمائي، همايش‌ها، نمايشگاه‌، مسابقات ورزشي، نمايشهاي فرهنگي و ... به عنوان يكي از منابع عمده و تامين كننده گردشگر در وضع موجود .
4-    برنامه‌ريزي و تهيه تورهاي منظم هفتگي، ماهيانه، ساليانه و گردشگري فرهنگي_ طبيعي جهت بازديد از منابع گردشگري .
5-    استفاده از پتانسيل‌ بالاي گردشگري در بافت قديم شهرهاي منطقه (شيراز، بوشهر،بندر لنگه ، لافت  و...) .
6-    گسترش همايشهاي فرهنگي پيرامون شعرا، دانشمندان و ... به مركزيت شيراز .
7-    گسترش گشتهاي تابستاني در اطراف سلسله جبال زاگرس و مناطق سردسير
8-    بهبود و ارتقاي مكانهاي مخصوص گذراندن تعطيلات زمستاني از جمله مناطق ديدني و جزاير .
 
6- راهبرد توسعه رههاي دسترسي:
 
1- برنامه‌ريزي و ارتقا سطح فرودگاه بوشهر تا سطح بين‌المللي و نيز توسعه و تجهيز ساير فرودگاههاي بين‌المللي منطقه ، جهت پذيرش هواپيماهاي كشورهاي همسايه ، كه با توجه به توسعه اقتصادي سريع وابسته به نفت و گاز در منطقه كاملاً ضروري مي‌باشد .
2- ارتقاء سطح فرودگاههاي بين‌المللي كيش و قشم  و نيز توسعه و آماده‌ نمودن فرودگاههاي منطقه جهت پذيرش پروازهاي شخصي و خصوصي از داخل و ساير كشور . به ويژه در فرودگاههاي بين‌المللي نظير : لار و لامرد .
3- ايجاد فرودگاههاي محلي و كوچك و نيز تسهيلات فرود هلي‌كوپتر جهت تسريع در جابجايي گردشگران خارجي متمول به فرودگاههاي اصلي و نيز امكان استفاده به عنوان مركز فوريتهاي پزشكي هوايي .
4- در كوتاه مدت، بهسازي  راههاي اصلي و بهبود ايمني راهها و نيز فراهم آوردن خدمات بين راهي در راههايي كه مرزهاي بين‌المللي و نيز مراكز مهم جمعيتي كشور را به منطقه ارتباط مي‌دهند .
5- در ميان مدت تكميل پروژه هاي بهسازي راههاي اصلي و اجراي بهسازي شبكه درون منطقه‌اي .
6- در بلندمدت عطف توجه به تثبيت و انجام برنامه‌ بهسازي جاده‌ها و حفظ وضعيت مطلوب آنها .
7- برنامه‌ريزي، تكميل و اصلاح شبكه فرودگاههاي منطقه‌ جهت ايجاد ارتباط بين مناطق گردشگري در ساير نقاط كشور و برقراري ارتباطات درون منطقه‌اي هوايي .
8- تكميل و تامين اعتبار پروژههاي راه‌آهن در دست ساخت و مطالعه .
9- اصلاح و توسعه بنادر موجود از طريق ارتقا سطح تسهيلات مسافربري .
10- تبديل بندرعباس و بندر بوشهر به مبادي اصلي ورودي مسافران دريايي جنوب
11- انجام مطالعات جهت تشخيص پتانسيل تقاضا براي سرويسهاي مسافرت دريايي از ساير بنادر بين‌المللي .
12- بر‌آورده ساختن نياز فوري كشور به هواپيما‌هايي جديد در مقياس ملي و نيز هواپيماهاي ميان برد و كوتاه برد براي استفاده هاي منطقه‌اي .
13- ارتقا فرودگاههاي محلي و كوچك جهت پذيرايي از هواپيماهاي كوچك شخصي .
14- توسعه شبكه راههاي فرعي كه دسترسي به شهرها و روستاهاي كوچك داراي جاذبه‌هاي گردشگري را فراهم مي‌كند .
15- افزايش ظرفيت راههاي ارتباطي بويژه جهت پاسخگويي به حجم قابل توجه خودروها در  تعطيلات .
16- ارتقا سطح استاندارد فني در طراحي، احداث و نگهداري راهها با توجه به پيش‌بيني حجم گردشگر ورودي به منطقه .
17- ارتقا كيفي سطوح جاده‌اي بويژه جهت افزايش ايمني و نيز كاهش زمان و هزينه مسافرت و ايجاد انگيزه مضاعف براي سفر  .
18- برنامه‌ريزي جهت بهبود امنيت ، سرعت و آسايش در مسيرهاي راه‌آهن و توسعه آنها .
19- برنامه‌ريزي جهت توسعه امكانات ناوبري، كنترل، امنيت و تسهيلات مربوط به ورود و خروج مسافر بار از تمامي پايانه‌هاي حمل و نقل  .
20- خصوصي‌سازي حمل ونقل جهت ركود از وضعيت فعلي .
21- بهسازي و نوسازي و خصوصي كردن ناوگان حمل و نقل هوايي ( داخلي) كه به لحاظ كمي و كيفي دچار بحران بوده و توجيه اقتصادي ندارد .
22- گسترش سهم پوشش راهها بويژه افزايش سهم آزادراهها و بزرگراهها از سطح كل جادهراهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : , | 21:31 | نويسنده : سعيد داغستاني |

چشـمه های باداب سـورت، در آستـانه تخریـب !


در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبيعی ايران به ‌وسیلهٔ سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند که اينک دوّمين اثر طبيعی ملی ايران یعنی "چشمه‌های باداب سورت" به دليل بی مهری مردم و بی توجهی مسئولان در آستانه تخريب قرار گرفته است.

چشمه‌های زيبای باداب سورت که در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، روستای ارست واقع است، به لحاظ شکل، طبيعت و نوع آب معدنی به عنوان دومين چشمه آب شور جهان بعد از پامو کاله ترکیه به شمار می رود و با همين عنوان ثبت جهانی شده است. اين در حاليست که پامو کاله ترکيه اکنون در بهترين شرايط زيست محيطی قرار دارد اما چشمه‌های باداب سورت روزهای نابودی را پيش رو دارد.



 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکسها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture و یا Reload Image را انتخاب كنید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


آب ترش خوراکی موجود در چشمه باداب سورت شهرستان ساری

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, | 22:0 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

کتاب " برنامه ریزی و توسعه گردشگری " ترجمه و تألیف دکتر صادق صالحی و محمود حسن پور (اعضای هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران) توسط دانشگاه مازندران به چاپ رسید.

این کتاب به منظور کمک و یاری به تمام کسانی تدوین شده است که در توسعه­ی راهبردهای گردشگری مقاصد گام برداشته­اند. همچنین این کتاب به صورت گام به گام، پیوسته و عمیق، مباحثی را در جهت ارائه­ی اقدامات اجرایی در مسیر برنامه­ریزی و بازاریابی مقاصد در سطوح محلی و منطقه­ای ارائه می­نماید.

این کتاب از مباحث تئوریک سنتی در خصوص اصول توسعه­ی گردشگری و تمرکز بر طرح­های جامع (که در گذشته مرسوم بود) پرهیز کرده است و با نگاه سیستمی بر چگونگی برنامه­ریزی، سعی در ارائه خودآموزی دارد که در آن توضیح عناصر مختلف، گام­های عملی و فعالیت­های مورد نیاز در تهیه­ی راهبرد توسعه­ی گردشگری، هدف اصلی قرار گرفته است (شکل 1-1).

کتاب مذکور بر ارائه چک لیست­هایی جهت تشویق کاربران به ارزیابی پتانسیل­های گردشگری منطقه­ی محل زندگی خود تأکید بسیار دارد. گام­ها و فعالیت­های مذکور نیز بر اساس تئوری­های برنامه­ریزی و بازاریابی گردشگری استوار است که به صورت کاربردی و قابل اجرا برای گستره­ای از مقاصد و منابع محلی (گردشگری تاریخی، فرهنگی، روستایی، ساحلی و رویدادها) قابل استفاده خواهد بود. لازم به ذکر است که فرایند و نگاه عمیق و همراه با جزئیات این کتاب در سطح مقاصد گردشگری است و تلاش دارد تا اصول اساسی و فرایندهای ضروری در برنامه­ریزی و توسعه­ی مقاصد گردشگری (سطح محلی و سایت­های گردشگری) را تشریح نماید.

عناصر اصلی راهبرد توسعه­ی گردشگری و فرایند اصلی کتاب

 
   

راهبرد توسعه­ی گردشگری

تعیین سیاست­های گردشگری

بررسی منابع گردشگری

تجزیه و تحلیل بازار گردشگری

تعیین قابلیت­ها و تنگناهای گردشگری

اهداف خرد و کلان توسعه گردشگری

برنامه و اقدامات اجرایی توسعه گردشگری

طرح بازاریابی گردشگری

کنترل و نظارت بر فرایندها

این کتاب به قاعده به عنوان منبعی برای کسانی که با محدودیت زمانی رو به رو هستند و یا به مباحث و کتب دانشگاهی و تئوریک محض گردشگری علاقه­ای ندارند، طراحی شده است تا با ارائه­ی مشاوره­ها و راهنمایی­های حرفه­ای به بخش­های مختلف صنعت گردشگری (برنامه­ریزان، کارشناسان بازاریابی،  دانش­آموختگان صنعت گردشگری و مدیران پروژه در مقاصد گردشگری) آن­ها را به سوی تدوین برنامه­ریزی نظام­مند توسعه­ی گردشگری هدایت نماید.

البته به منظور ارتقای مباحث تئوریک کتاب و ارائه توضیحات لازم در خصوص مفاهیم و مدل­هایی که گاهی به صورت گذرا در کتاب مطرح شده است، مترجم در انتهای کتاب توضیحات مختصر؛ اما مفیدی را به عنوان ضمیمه اضافه نموده است.

همچنین در این کتاب تلاش شده است تا مباحث مختلف با استفاده از توضیحات تکمیلی مترجم، عمق و غنای بیشتری یابد و به عنوان منبعی کاربردی در برنامه­ریزی گردشگری مقاصد بومی ایران، مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت، مترجمان به علاقمندان حوزه­ی برنامه­ریزی گردشگری توصیه می­نماید که با انتخاب مقصدی کوچک در مقیاس محلی، فرایند و روند برنامه­ریزی گردشگری پیشنهاد شده در این کتاب را به عنوان یک تمرین واقعی دنبال نموده است و در آخر در قالب گزارشی حرفه­ای با کارشناسان و آگاهان این حوزه تبادل نظر نمایند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:برنامه ريزي و توسعه گردشگري , | 11:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

  دفتر برنامة ملي توسعة گردشگري

دفتر برنامه‌ريزي و توسعه مناطق و استانها

 چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استان

  تيرماه 1381
چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استان

 I-مرحلة اول: شناخت و تحليل

 1- مطالعات عام

1-1- جغرافيا

1-2- اقتصاد

1-3- اجتماعي- فرهنگي

1-4- محيط زيست

1-5- زيرساختها

1-6- ساختار تشكيلاتي، اهداف و راهبردهاي توسعة استاني

 2 - بررسي و ارزيابي بخش گردشگري

2-1- بررسي سهم فعاليتهاي گردشگري كشور

2-2- بررسي منابع گردشگري و تهيه فهرست و نقشه پراكندگي آنها در سطح استان

2-3- بررسي و تدوين تسهيلات و خدمات گردشگري موجود و مصوب

2-4- بررسي و ارزيابي منابع انساني گردشگري استان

2-5- بررسي و ارزيابي بازارهاي موجود و بالقوه

2-6- بررسي و ارزيابي اهداف، راهبردها و برنامه‌هاي گردشگري موجود در سطوح ملي، منطقه‌اي و استاني

2-7- بررسي و ارزيابي تأثيرات عمده گردشگري در وضع موجود

3- تحليل و نتيجه‌گيري

3-1- تحليل تطبيقي بازار - محصول

3-2- تحليل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهديدها

3-3- بررسي نتايج، جمع بندي و ارائه توصيه‌ها

II-مرحلةدوم: تدوين اهداف و راهبردها

 4- تدوين اهداف و راهبردهاي توسعة گردشگري

4-1- تبيين اهداف كلان توسعة گردشگري استان

4-2- شناسايي راهبردهاي توسعة گردشگري (كوتاه، ميان و بلند مدت)

4-3- ارزيابي اهداف و راهبردهاي توسعة گردشگري در مقاطع 5، 10 و 15 ساله

4-4- انتخاب اهداف و راهبردهاي ارجح

4-5- ارزيابي و مديريت اثرات توسعه

 III- مرحلة سوم: طرح‌ها و برنامه‌ها

 5- طرح‌ها و برنامه‌هاي ساختاري توسعة گردشگري (1380-1385)

5-1- برنامه توسعة منابع گردشگري برحسب نواحي

5-2- برنامه توسعة بازاريابي برحسب نواحي

5-3- برنامه توسعة دسترسي‌ها برحسب نواحي

5-4- برنامة توسعة تسهيلات و خدمات گردشگري برحسب نواحي

5-5- برنامة توسعه منابع انساني

5-6- برنامة توسعة مديريتي

5-7- برنامة توسعة سرمايه‌گذاري

 6- طرح‌ها و برنامه‌هاي عملياتي توسعة گردشگري (1380-1385)

- تكنيك‌هاي اجرايي

 7-1- چگونگي تصويب طرح

7-2- آموزش تكنيك‌ها

7-3- راهبردهاي سرمايه‌گذاري و مالي

7-4- ساماندهي ساختار سازماني

 ضمايم و پيوست‌ها

 I-مرحلة اول: شناخت و تحليل

1- مطالعات عام

 1-1- جغرافيا

1-1-1-  موقعيت و حدود استاني

1-1-2- ويژگي‌هاي آب و هوايي

1-1-2-1- بررسي مختصر عناصر اقليمي

1-1-2-2- بررسي اقليم گردشگري

يك- بررسي آسايش حرارتي و پراكندگي فصلي آن

دو- بررسي آسايش رطوبتي و پراكندگي فصلي آن

سه- بررسي پراكندگي فصلي برخورداري از اقليم آسايش

1-1-3- بررسي عوارض زمين (ناهمواري‌ها، غارها و )

1-1-4- بررسي منابع و شبكة آب‌ها

1-1-5- پوشش گياهي

1-1-6- حيات وحش

1-1-7- بررسي خطرات طبيعي (سيل، زلزله و)

 1-2- اقتصاد

1-2-1- بررسي سهم منابع عمده اقتصادي استان

1-2-1-1- صنعت

1-2-1-2- كشاورزي

1-2-1-3- خدمات    

1-2-2- بررسي سهم استان در توليد ناخالص ملي

1-2-3- بررسي وضعيت اشتغال برحسب گروه‌هاي عمده فعاليت (در سه دورة آماري اخير)

1-2-4- بررسي سطح مهارت‌هاي شغلي        

1-2-5- پراكندگي فضايي منابع اقتصادي

1-2-6- متوسط هزينه - درآمد خانوار (در سه دورة آماري اخير)

 1-3- اجتماعي- فرهنگي

1-3-1- بررسي ويژگي‌هاي جمعيتي

1-3-1-1- توزيع جمعيت بر حسب گروه‌هاي سني(در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-2- توزيع جمعيت برحسب گروه‌هاي جنسي (در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-3- تغييرات رشد جمعيت (در سه دورة آماري اخير)

1-3-1-4- تعداد دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف (ابتدايي- راهنمايي- متوسطه- دانشگاهي و...)

1-3-1-5- بررسي پراكندگي و خصوصيات فضايي هسته‌هاي جمعيتي(شهري، روستايي، عشايري)

1-3-1-6- بررسي بعد خانوار (در سه دورة آماري اخير)

1-3-2- تاريخ  اجمالي استان

1-3-3- بررسي الگو‌هاي فرهنگي رايج در استان (موسيقي، رقص، نمايش، لباس، هنرها، شيوة زندگي، سبك معماري و )

1-3-4- زبان، گويش و لهجه‌هاي رايج در استان

1-3-5- ايلات، عشاير و قوميت‌هاي ساكن در استان

1-3-6- بررسي گرايش‌ها وآداب خاص مذهبي در استان

1-3-7- بررسي مسائل و مشكلات اجتماعي

1-3-8- ا شكال گذران اوقات فراغت مردم

1-3-9- الگوي انجام مسافرت جمعي توسط ساكنان استان

1-3-10- بررسي فرهنگ گردشگرپذيري در استان

 1-4- محيط زيست

1-4-1- شناسايي منطقه‌هاي ويژة زيست‌محيطي

1-4-1-1- مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست

1-4-1-2- مناطق تحت مديريت سازمان جنگل‌ها و مراتع

1-4-2- بررسي طرح‌هاي حفاظتي و مديريت محيط زيست

1-4-3- بررسي آلاينده‌هاي محيطي

 1-5- بررسي زيرساختهاي استان

1-5-1- دسترسي‌ها

1-5-1-1 دسترسي زميني جاده‌اي

1-5-1-2- دسترسي زميني راه آهن

1-5-1-3- دسترسي هوايي

يك- برسي شبكه فرودگاهها

دو- بررسي شبكه‌، خطوط و مسيرهاي هوايي

  1-5-1-4- دسترسي دريايي

يك- بنادر

دو- بررسي شبكه، خطوط و مسيرهاي دريايي

1-5-2-  انرژي

1-5-2-1- انرژي مصرفي غالب در استان (برق، گاز و)

1-5-2-2- بررسي بيلان انرژي در استان

1-5-3- آب آشاميدني و سيستم دفع فاضلاب و زباله

 1-5-4- بهداشت 

1-5-4-1- توزيع و پراكندگي خدمات پزشكي(شهري، روستايي، شبانه‌روزي)

يك- بيمارستان

دو- درمانگاه، مراكز بهداشت، اورژانس و

سه- كادر درماني

1-5-4-2- بررسي بيماري‌هاي خاص رايج دراستان

 1-5-5- بررسي شبكة ارتباطات

يك- مخابرات (تلفن، فكس و)

دو- پست

سه- اينترنت

1-5-6- بررسي خدمات مالي و ارزي

 1-6- بررسي ساختار تشكيلاتي، اهداف و راهبردهاي توسعة استان

1-6-1- بررسي ساختار تشكيلاتي و نهادهاي ذيربط با موضوع گردشگري در سطح استان

1-6-2- اهداف كلان توسعه استان

1-6-3- راهبردهاي كلان توسعه استان

1-6-4- طرح‌ها و برنامه‌هاي كلان توسعة استان (انجام شده و در دست اقدام)

 2- بررسي وضعيت موجود فعاليتهاي بخش گردشگري استان

 2-1- بررسي سهم فعاليتهاي گردشگري استان

2-1-1- بررسي سهم استان از فعاليتهاي گردشگري كشور

2-1-2- بررسي سهم استان از فعاليتهاي گردشگري منطقه

2-1-3- بررسي متوسط اقامت گردشگران در استان

2-2-  بررسي منابع گردشگري و تهيه فهرست و نقشه پراكندگي آنها در سطح استان                      جدول 2-1-1  (ضميمه)

          2-2-1- منابع طبيعي

2-2-2- منابع تاريخي / فرهنگي

2-2-3- منابع انسان‌ساخت

 2-3- بررسي و تدوين تسهيلات و خدمات گردشگري موجود و مصوب                                    جدول 2-1-1  (ضميمه)

2-3-1- خدمات اقامتي

2-3-1-1- هتل‌ها

2-3-1-2- مهمانسراها

2-3-1-3- هتل‌آپارتمانها

2-3-1-4- استراحت‌گاه‌هاي بين‌راهي

2-3-1-5- ساير اقامتگاهها

 


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:چارچوب برنامه‌ريزي گردشگري استانها, گردشگری, جهانگردی, مدیریت توریسم , | 23:56 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 چکیده

 

در صنعت گردشگری زیرساختها به دلیل فرابخشی عمل نمودنِ این بخش و تحت تولي و مديريت سایر ارگانهای اجرایی در کشور قرار گرفتن، مورد غفلت و عدم برنامه ريزي منسجم بخش گردشگري واقع شده است. این امر به دلیل تعددِ بخشهایِ درگیرِ با توسعه صنعت گردشگري می باشد.

نگاه سیستمی به گردشگری و اجزاء توسعه آن نشان می دهد که تمامی بخشهای مطرح شده در آن بایستی به تناسب، رشد و توسعه را تجربه نمایند. بدين معني كه بخشهاي متعدد صنعت ( بخش اقامتگاهي،‌ عناصر نهادي يا سازمانهاي مرتبط،‌ جاذبه ها و فعاليتها،‌ زير ساختها و .... ) مي بايست از يك آهنگ رشد مناسب و متوازني برخوردار باشند.

مقاله مذکور در تلاش است تا ابتدا به تعریفی واحد و جهان شمول از زیرساختها در بخش گردشگري دست یابد، سپس به شناخت تمامی زیرشاخه هاي مربوطه در کشور خواهد پرداخت تا به وسیله آنها بتواند نظامي را ترسیم نماید که در آنها نقش و جایگاه زیرساختها معین شده باشد.

در نهایت مقاله جهت کاربردی شدن، پیش نویس مصادیق و تعاریف زیرساختها را تهيه خواهد نمود و جایگاه کنونی زیر ساختهای گردشگری را معین می نماید.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:زیرساختها و گردشگری , | 23:55 | نويسنده : سعيد داغستاني |

بررسی روند گردشگري در منطقه جنوب آسيا

منطقه جنوب آسيا که ايران هم به عنوان يکي از کشورهاي زير مجموعه اين منطقه است خود به عنوان يکي از مناطق آسيا و اقيانوسيه قرار مي گيرد. جنوب آسيا در طول سالهاي 1960 تا 1990 تغييرات اندکي را از نظر تعداد ورود جهانگردان و درآمد ارزي داشته است و پس از سال 1990 تا 2000 از رشد ورود گردشگران بين المللي برخوردار بوده است، هر چند که اين درصد افزايش ورودي در مقايسه با ساير زير مجموعه هاي منطقه آسيا و اقيانوسيه مانند آسياي شمال شرقي و جنوب شرقي رقم بسيار پايين تري مي باشد. اما در سال 2001 و 2002 اين منطقه هم با کاهش رشد گردشگري مواجه شده است و پس از آ ن در سال 2004 همگام با رشد گردشگري جهاني اين منطقه هم با ورود 5/7 ميليون گردشگر يک درصد از سهم بازارجهاني را به خود اختصاص داده است، که اين رقم نسبت به سال 2003، 7/16 درصد رشد داشته است و از جهت ورود گردشگر کمترین سهم بازار منطقه ای را دارا می باشد. جنوب آسيا از نظر درصد تغييرات سهم گردشگري در آسيا در سال 2003 رتبه اول و در سال 2004 پس از آسياي جنوب شرقي و شمال شرقي رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

با توجه به جدول 1، در بین کشورهای جنوب آسیا هندوستان با 2/2 درصد سهم بازار گردشگری در سال 2004 عمده ترین مقصد این منطقه محسوب می گردد و توانسته است موقعیت خود را به عنوان رتبه اول جنوب آسیا از سال 1995 تا 2004 با وجود کاهش سهم بازار حفظ کند. ایران با 1/1 درصد از سهم بازار منطقه در سال 2004 توانسته است رتبه دوم را بود اختصاص دهد و سهم بازار منطقه ای خود را نسبت به سال 1995 ( 6/0 درصد) افزایش دهد.

بوتان با 6/47 درصد در سال 2004 بیشترین رشد ورود  جهانگردان را در این منطقه داشته است. پاکستان با 4/29 درصد در رتبه دوم و هند با 6/23 درصد در جایگاه سوم قرار دارند. ایران با 3/7 درصد رشد گردشگری در سال 2004 رتبه هفتم را در بین هشت کشور منطقه جنوب آسیا به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سایر مقاصد رو به رشد این منطقه در جایگاه مناسبی قرار ندارد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:گردشگری, جهانگردی , مدیریت جهانگردی , | 23:48 | نويسنده : سعيد داغستاني |

   طرح کسب و کار  مفید برای امور گردشگری 

 

Business Plan

 1- تشريح مديريتي (Executive Summary)))

2- تشريح کسب و کار(Business Description)))

3- توصيف محصول / خدمت

*     ايده نو آوري         

1.     ماهيت ايده/ طرح        

2.     طرح و ايده کسب و کار (يک ايده نوآورانه)       

3.     نمونه خارجی محصول در بازار داخل    

4.     فن آوري مورد نياز طرح

5.     فعاليت‌هاي تحقيقاتي که در ارتباط با ايده انجام شده      

6.     مشخصات فني ايده (ويژگي‌هاي محصول يا خدمات نهايي)

*     پتانسيل ها و فرصت هاي ايجاد کسب و کار  

1.     اندازه کسب و کار       

2.     تجهيزات اداري مورد نياز

3.     پرسنل مورد نياز

4.     تحليل بازار (Market Analysis)))      

5.     تحليل صنعت  

*     آينده اين کسب و کار       

1.     بازار در حال رشد

2.     رقبا

*     رقباي اصلي 

*     رقباي غير مستقيم  

*     وضعيت کسب ‌وکار رقبا     

*     نقاط قوت و ضعف رقبا       

1.     نقاط ضعف      

2.     نقات قوت        

*     عملکرد رقبا        

*     آگهي‌هاي تبليغاتي رقبا        

*     تفاوت محصولات شركت با محصولات رقبا    

1.     محصول(خدمات)

2.     قيمت  

3.     ترفيع  

4.     توزيع  

*     موقعيت رقابتي      

1.     مطالعه و تحقيق بازار    

2.     بخش بندي بازار         

3.     پتانسيل بازار    

*     بازار گسترده        

*     چگونگي جذب، نگهداري و افزايش  سهم شركت از بازار     

*     مذاکرات و قراردادهايي که تاکنون  با مصرف‌کنندگان محصول داشته‌ايم      

*     نوع مشتري 

1.     مشتریان اصلي

*     محصولات يا خدمات         

1.     نوع توليدات يا خدمات

    

         9- مزاياي محصولات / خدمات براي مشتريان       

*     مزاياي محصولات شركت براي مشتريان گروه الف     

*     مزاياي محصولات شركت براي مشتريان گروه ب       

         10- محصولات و يا خدماتي كه بيشتر مورد تقاضا هستند  

 

 11- خدمات رزرواسيون اينترنتي:   

*     خدمات طراحي و مشاوره در زمينه ديتا بانک براي هتلها، شرکت ها و آژانس هاي گردشگري 

12- تفاوت محصولات و يا خدمات ارائه شده با محصولات و يا خدمات ديگران  

1.     برنامه ريزي بازار

2.     استراتژي قيمت گذاري  

3.     شيوه قيمت‌گذاري        

4.     .پيش‌بيني قيمت فروش محصول توليد شده در دوره رشد  

5.     فرآيند قيمت‌گذاري خدمات     

6.     هزينه‌هاي خدمات پس از فروش محصولات         

7.     استراتژيهاي توزيع و تبليغات      

8.     تبليغات

13- شيوه اطلاع‌رساني و تبليغات در مورد کالاها و خدمات

*     منابع و حاميان تبليغاتي     

1.     ارزيابي ريسک ((Risk Evaluation))    

2.     نقاط ضعف کسب و کار

*     اقتصادي    

*     اجتماعي – فرهنگي         

*     سياسي – قانوني     

*     تکنولوژيک 

*     جهاني       

*     درصد ريسک       

1.     ارزيابي ريسک در ارتباط با تکنولوژي و شرايط جديد     

2.     ساختار / برنامه سازماني (Organization Plan/Chart)))

3.     شکل مالکيت  

*     نوع شرکت 

1- مشخصات ثبتي  

*     نحوه و ميزان سرمايه گذاري شرکاء  

         15- سهامدارن فعلي شركت:

         16- آخرين اعضاي هيئت مديره طبق آگهي روزنامه رسمي

*     معرفي شرکاء تيم کاري و حوزه اختيارات    

*     تيم مديريتي         

*     همکاران شرکت و نوع همکاري  آنان        

1.     پيشينه مديريتي و مسئوليت اعضاء تيم مديريتي   

2.     برنامه اجرايي (((Implementation Plan)

3.     فرايند توليد محصول / ارائه خدمات      

4.     تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز

*          زمين و ساختمان        

*          تاسيسات         

*          تجهيزات         

*          وسايل اداري    

1.     تامين کنندگان مواد اوليه        

*          تامين‌کنندگان مواد اوليه و اطلاعات      

*          منابع تامين تسهيلات    

*          ميزان توليد در دوره رشد        

*          مواد خام مورد نياز      

*          منابع تامين مواد خام   

1.     برنامه ريزي مالي (Financial Plan)        ))

1.     هزينه زمين و ساختمان

2.     هزينه تاسيسات

19-هزينه تجهيزات

2- هزينه وسايل اداري

21-هزينه دوره‌هاي آموزشي

*     هزينه‌هاي قبل از بهره‌برداري

*     برآورد سرمايه ثابت طرح     

22- هزينه حقوق و دستمزد پرسنل

23-        هزينه مشاوره طرح

24- هزينه استهلاک ساليانه طرح

25-        هزينه نگهداري و تعميرات سالانه

26-        هزينه مصرف تاسيساتي ساليانه

27-        هزينه بيمه شرکت

28-        هزينه توليد سالانه

*     سرمايه در گردش   

1.     برآورد کل سرمايه‌گذاري طرح  

2.     نحوه تامين منابع مالي  

3.     محاسبه فروش سالانه     

4.     قيمت تمام شده محصول

5.     تعيين نقطه سربه‌سر      

6.  


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:طرح کسب و کار,مدیریت جهانگردی, گردشگری, مدیریت گردشگری, برنامه ریزی گردشگری, | 23:42 | نويسنده : سعيد داغستاني |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد