گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه

سعید داغستانی[1]

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و  جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.

گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.

گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.

از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

 

 

گردش مالی بخش گردشگری

رديف

عنوان

ميانگين

ميزان

كل

1

هزينه كرد گردشگران خارجي

1840 دلار

2000000

12.8هزار ميليارد تومان

2

هزينه كرد گردشگران داخلي

50000 تومان

270000000

" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"

13.5هزار ميليارد تومان

3

بودجه سالانه دولتي

-

-

304ميليارد تومان

4

طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي

-

-

200هزار ميليارد تومان

5

جمع كل

-

-

226.6هزار ميليارد تومان

تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران

سال

تعداد ورودي (نفر)

سال

تعداد ورودي (‌نفر )‌

1350

350135

1383

1546000

1355

657930

1384

2735000

1360

167473

1385

2219000

1365

85801

1386

2034000

1370

249103

1387

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1375

573449

1388

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1380

1585000

1389

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1381

1500000

1390

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1382

1659000

 

 

ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.

انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری

 

به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  

  



[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.

Saeed.daghestani@gmail.com


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 13:45 | نويسنده : سعيد داغستاني |

گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و و جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.
گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.
گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.
از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

گردش مالی بخش گردشگری

رديف
عنوان
ميانگين
ميزان
كل
1
هزينه كرد گردشگران خارجي
1840 دلار
2000000
12.8هزار ميليارد تومان
2
هزينه كرد گردشگران داخلي
50000 تومان
270000000
" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"
13.5هزار ميليارد تومان
3
بودجه سالانه دولتي
-
-
304ميليارد تومان
4
طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي
-
-
200هزار ميليارد تومان
5
جمع كل
-
-
226.6هزار ميليارد تومان
تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران
سال
تعداد ورودي (نفر)
سال
تعداد ورودي (‌نفر )‌
1350
350135
1383
1546000
1355
657930
1384
2735000
1360
167473
1385
2219000
1365
85801
1386
2034000
1370
249103
1387
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1375
573449
1388
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1380
1585000
1389
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1381
1500000
1390
كاهش – رقم دقيق اعلام نشده
1382
1659000
 
 
ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي

 
فعاليت هاي دوران سازندگي
اصلاحات و مشارکت اجتماعي و توسعه روابط بين المللي
بهبود زير ساختها و مشارکت بخش خصوصي
آغاز فعاليت هاي توسعه گردشگري قبل از انقلاب اسلامي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.
انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری
به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  
چاپ شده در روزنامه شرق/19/3/1392  

 


[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.
Saeed.daghestani@gmail.com

 https://www.facebook.com/groups/307294362755128/


موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه- مقاله, | 7:58 | نويسنده : سعيد داغستاني |

در کتاب جاذبه های گردشگری ( مفاهیم ، مدیریت و برنامه ریزی )  آمده است که تحلیل سلسله مراتبی این مزیته رادارد:

1.       يک چارچوب منطقي و رسمي براي مسائل ذهني و در نتيجه تسهيل قضاوت صحيح فراهم مي آورد.

2.    به عنوان يک مزيت فرعي و جانبي، مديريت به اطلاعات مربوط به وزن هاي ضمني معيارهاي موجود در مسئله تحت مطالعه، دسترسي پيدا مي کند.
3.       مدل AHP امکان ارتباط منطقي و بهتر را در بين اعضاي گروه تصميم گيرنده فراهم مي آورد.
4.       قادر است معيارهاي قابل لمس و غير قابل لمس را در فرايند تصميم گيري لحاظ کند.
5.    جنبه قضاوتي دارد تا کمي محض. مثل روش امتيازدهي، به عبارت ديگر در اين روش تصميم گيرنده به جاي امتياز دادن به معيار تحت مطالعه، از بين 9 الگوي قضاوتي پيشنهادي«ساعتي» يکي را انتخاب مي کند که اين امر اعتباري براي اين روش محسوب مي شود.
6.       AHP را مي توان در مواردي که تصميم گيرندگان متعدد باشند نيز به کار برد.

موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, | 8:10 | نويسنده : سعيد داغستاني |

کارشناسی ارشد جغرافیا - برنامه ریزی توریسم

منابع کارشناسی‌ارشد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم ( اکوتوریسم و طبیعت گردی)

منابع کارشناسی‌ارشد رشته طبیعت گردی

بسته آموزشي كارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي توريسم بهمراه منابع كارشناسي ارشد جغرافيا و تست هاي جغرافيا و برنامه ريزي گردشگري منتشر شد.

A - زبان انگلیسی (سراسری ضریب 2 - آزاد ضریب 3)

1- کتاب لغات 504 همراه با معنی لغت

2- کتاب تافل •Essential •words for Toefl

3- زبان عمومی و گرامر و درک مطلب

4- زبان تخصصی توریسم - گردآورنده: موسسه اولدوز توریسم

B- جغرافیای شهری و روستایی (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 1)

1- مبانی جغرافیای شهری، شکویی، انتشارات پیام‌نور

2- اندیشه‌های نو در جغرافیای شهری، شکویی، انتشارات سمت

3- جغرافیای شهری ایران، اصغر نظریان، انتشارات پیام‌نور

4- مبانی جغرافیای روستایی، عباس سعیدی، انتشارات سمت

5- جغرافیای روستایی ایران، مسعود مهدوی، انتشارات پیام‌نور

C- جغرافیای طبیعی (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 2)

1- مبانی آب‌وهواشناسی، بهلول علیجانی و محمدرضا کاویانی، انتشارات سمت

2- آب‌وهوای ایران، بهلول علیجانی، انتشارات پیام‌نور

3- مبانی ژئومورفولوژی، فرج‌الله محمودی یا دکتر مقصود خیام، انتشارات دانشگاه تهران یا نیما

4- ژئومورفولوژی ایران، جمشید جداری عیوضی، انتشارات پیام‌نور

D- جاذبه‌های گردشگری (سراسری ضریب 2 - آزاد ضریب 3)

1- جزوه جاذبه های توریستی ایران و جهان، حمید جاهدی، جزوه موسسات و دانشگاهها

2- کتاب جادبه های گردشگری (مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی)، سعید داغستانی، انتشارات مهکامه

3- کتاب‌های جاذبه‌های گردشگری استان‌های ایران، زنده‌دل و دستیاران، انتشارات ایرانگردان.

E- فلسفه جغرافیا (سراسری ضریب 1 - آزاد ضریب 2)

1- دیدگاه نو در فلسفه جغرافیا، حسین شکویی، انتشارات گیتاشناسی.

2- فلسفه جغرافیا، حسین شکویی، گیتاشناسی

F- ریاضی و آمار در جغرافیا (سراسری ضریب 1) - آمار در جغرافیا (آزاد ضریب 1)

1- کاربرد آمار جغرافیا، مسعود مهدوی، انتشارات قومس

2- ریاضی، دکتر صدقیانی، انتشارات هستان

G- مبانی جغرافیای انسانی (آزاد ضریب 1)

1- جغرافیای انسانی، ماکس دریو - ترجمه سیروس سهامی، انتشارات رایزن

2- مبانی جغرافیای انسانی، صفی نژاد جواد، دانشگاه تهران

3- جغرافیای انسانی ایران، منصور بدری فر، انتشارات پیام نور

H- کتاب تست و اصطلاحات توریسم

مجموعه تست کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، حمید جاهدی کورعباسلو

اصطلاحات تخصصی جهانگردی، حمید جاهدی کورعباسلو

 

تلفن تماس: گروه آموزشی اولدوز توریسم

66890673021
09126905440 جاهدی
www.UlduzTourism.com


موضوعات مرتبط: كارشناسي ارشد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 9 دی 1391برچسب:جغرافیا و توریسم , | 9:42 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

گردشگری شهری- سعيد داغستانی
در حال حاضر براي اولين بار در تاريخ بشــر، نيمي از جمعيت دنيا در شهرهــا زنــدگي مي کنند. همچنين پيش بيني مي‌شود که تاسال 2025 بيش از دو سوم جمعيت جهان ساکن شهرها خواهند بود. در حاليکه توسعه شهري پديده اي جهاني است، بيشترين رشد و توسعه شهري در کشورهاي در حال توسعه مشاهده مي شود به طوري که بيش از 90 درصد شهرنشينان دنيا در اين بخش خواهند بود(پاک، 1383، ص16).
شهر موجودي است زنده و پويا و انسان محور، براي داشتن شهر سالم به برنامه ريزي بلند مدت نياز است. برعهدة مديران و برنامه ريزان شهري است که شهروندان را در رسيدن به خواسته هايشان براي داشتن شهري سالم، زندگي سالم و هواي سالم ياري کنند.
ايدة شهر سالم متناسب با موفقيت و ويژگيهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اقليمي مناطق گوناگون تحقق مي‌يابد؛ گرچه تبادل تجربه ها و انديشه ها در سطح جهاني در اين طرح نقش مهمي ايفا مي کند. اما نمي توان از مدل و الگوي واحد و از شيوه ها و روش هاي يکسان استفاده کرد. هر يک از شهر هاي جهان ويژگيهاي خاص خود را دارند و شهروندان و شهر نيز از نظر ترکيب بندي اجتماعي و اقتصادي و ساختار اجتماعي و فرهنگي و نيز ميزان فعاليتها و توانايي ها و ظرفيت ها از يکديگر متفاوت مي باشند. يکي از محورهاي اجرايي درست ايدة شهر سالم شناخت توانايي ها و ظرفيت هاي گوناگون مردمي و امکانات و نهاد هاي دولتي و غير دولتي هر منطقه و هماهنگ کردن اين ظرفيتها و امکانات در راستاي تحقق اهداف شهر سالم مي باشد.
بسياري از شهرها بويژه در کشورهاي رو به توسعه(جهان سوم) طي دهه هاي اخير با تخريب محيط هاي شهري و افزايش نابرابري هاي بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي در مقياس وسيع بين ساکنان خود رو به رو بوده اند. به همين سبب اين شهرها از دهه 1970به بعد با فقر شهري مواجه شده اند. اين امر باعث شده که سطح زندگي و استانداردهاي مربوط به محيط زيست نيز در بسياري از شهرها با مشکل مواجه گردد.
 بررسي نظريه هاي شهرسالم
بعد از انقلاب صنعتي جهان با رشد شتابان شهر نشيني مواجه شد و باعث ظهور شهرهاي ميليوني در سطح جهان گرديد. بيشتر جمعيت اين شهرها روستاييان مهاجر بودندکه در زاغه ها و حاشيه هاي شهر و يا در کنار کارخانه هاي صنعتي اسکان داده مي شدند و باعث بروز مشکلات عديده اي براي شهرها شدند. از اين جمله مشکلات فقر، کمبود مسکن،کمبود خدمات شهري، بهداشتي و درماني و آلودگي هـاي زيست محيطي بود که باعث تخريب محيط زيـــست شهري مي‌شد.
با توجه به مشکلات موجود نظريه هايي در مورد حفظ محيط زيست شهري ارائه شد که باعث ظهور شهرهاي گوناگون در سطح کشورهاي صنعتي و سپس کشورهاي در حال توسعه شده است.

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:گردشگری شهری, گردشگری شهری,گردشگری شهری, گردشگری شهری, | 11:6 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

مباني نظري گردشگري روستايي- سعید داغستانی
الف ـ تعريف گردشگري روستايي
در زمينه ارائه تعريف يكسان از گردشگري بين متخصصان اين رشته اتفاق نظري وجود ندارد و تعاريف مختلفي در اين زمينه ارائه شده است.
دات١ گردشگري روستايي به اينگونه تعريف مي‌كند «فعاليتي چندوجهي كه در محيطي خارج از شهر صورت مي‌گيرد و به گردشگران ماهيت زندگي روستايي را نشان مي‌دهد.»
آپرمان٢ مي‌گويد : «گردشگري روستايي به فعاليتهاي مزرعه‌اي و غيرمزرعه‌اي گفته مي‌شود كه در جوامع و نواحي روستايي انجام مي‌شود. اما فعاليتهاي تفريحي بيروني مانند پاركها موضوعي و نواحي حيات وحش را شامل نمي‌شود گاهي اوقات گردشگري روستايي زيرمجموعه اكوتوريسم نيز تعريف شده است.
قادري در كتاب اصول توسعه پايدار گردشگري سعي كرده است به تعريف جامعي برسد «كليه فعاليتهاي گردشگري در محيط روستايي با توجه به فرهنگ و بافت روستايي، هنر و صنايع روستايي، آداب و رسوم سنتي كه دربرگيرنده گردشگري كشاورزي، گردشگري سبز، گردشگري مزرعه‌اي، گردشگري غذايي و شكار مي‌باشد.»
در نهايت بايد گفت با توجه به تعاريف ارائه شده هنوز تعريف واحد و جامعي در اين زمينه ارائه نشده است٣.
اقسام گردشگري روستايي
1ـ گردشگري كشاورزي : اين نوع گردشگري اغلب براي توصيف تمامي فعاليتهايي به كار مي‌رود كه در نواحي روستايي انجام مي‌شود و بيشتر به محصولاتي مربوط است كه به طور مستقيم از زمين كشاورزان به دست مي‌آيد.
2ـ گردشگري سبز : با انگيزه دوستداري از محيط زيست است تا گردشگري و منافع اقتصادي انبوه.
3ـ گردشگري غذايي : نوعي ديگر از فعاليتهاي گردشگري است كه در روستاها مورد توجه است. برگزاري جشنواره‌هاي و فستيوالهاي غذايي در محيطهاي روستايي، برگزاري تورهاي غذا جهت آموزش پخت غذاهاي محلي ................ به ايجاد گردشگري غذايي شده است.
4ـ طبيعت‌گردي (اكوتوريسم) : اكوتوريسم با انگيزه استفاده از جاذبه‌ها و توانمنديهاي طبيعي و تمام جاذبه‌هايي كه به نوعي با طبيعت در ارتباط هستند صورت مي‌گيرد.
5ـ گردشگري ماجراجويانه افراد به صورت شخصي يا گروهي خود را درگير فعاليتهاي خطرناك و ماجراجويانه مي‌كنند (شكار حيوانات وحشي).
6ـ گردشگري با انگيزه‌اي خاص : اين نوع گردشگري به دامنه وسيعي از فعاليتهايي نظير طبيعت‌گردي موضوعات فرهنگي مانند رقص، موسيقي، نمايش، معماري، باستان‌شناسي مسيرهاي تاريخي مثل جاده ابريشم فعاليتهاي اقتصادي سنتي، علايق حرفه‌اي و غيره اطلاق مي‌شود كه توسط گردشگران صورت مي‌گيرد.
7ـ ساير فعاليتها و فرهنگ سنتي روستايي : فرهنگ سنتي، آداب و رسوم قديمي، بازي محلي، رقص و موسيقي، ادبيات محلي جشنها و مراسمهاي مختلف سنتي از ديگر جاذبه‌هاي محيط روستايي براي گردشگران به شمار مي‌رود.
اجزاي برنامه گردشگري
گردشگري فعاليتي چندوجهي است كه برنامه‌ريزي براي آن شامل عناصر نهادي و فيزيكي است، عناصر اوليه گردشگري كه در نظر گرفته مي‌شود عبارت است از :
 
 

اقامتگاهها

 
ساير خدمات و تسهيلات گردشگري
حمل و نقل
ساير زيرساختها
عناصر نهادي

جاذبه‌ها و فعاليتهاي گردشگري شامل جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي
بازارهاي داخلي و بين‌المللي
استفاده از تسهيلات و جاذبه‌ها توسط ساكنان محلي

 

براساس الگوي بالا ساختار و اجزاي برنامه‌ريزي گردشگري در مناطق روستايي از الگوي فوق پيروي مي‌كند و براساس حفظ و بقاء بافت سنتي، فرهنگ محلي و مشاركت فعالانه مردم محلي انجام مي‌شود.
در توضيح الگوي ارائه شده بايد گفت كه :
ـ جاذبه‌ها و فعاليتهاي گردشگري شامل جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي و انسان‌ساخت؛
ـ خدمات و تسهيلات اقامتي مانند : هتل، متل، مهمانسرا، اقامتگاه به همراه صبحانه، مهمانپذير، پانسيون، كمپ، پاركهاي كارواني، واحدهاي خودخدمتي و غيره؛
ـ ساير خدمات و تسهيلات مانند خدمات اطلاع‌رساني گردشگري، رستورانها، مراكز هنري و فروشگاههاي خرده‌فروشي، اقلام صنعتي، مبادلات ارزي و بانكي، مركز درماني، خدمات پزشكي. پست و مراكز امنيت دولتي؛
ـ تسهيلات حمل و نقل شامل دسترسي به مناطق گردشگري، راهها، جاده‌ها و مسيرهاي تور؛
ـ ساير زيرساختها مانند تهيه آب، نيروي برق، فاضلاب، مخابرات، ارتباطات و تسهيلات بهداشتي؛
ـ عناصر نهادي شامل استراتژي‌هاي بازاريابي و طرحهاي ترفيعاتي گردشگري، نيروي انساني، برنامه‌هاي ترفيعاتي، قوانين و مقررات مربوط به گردشگري، ساختارهاي دولتي و خصوصي، برنامه‌هاي ايجادانگيزه براي جذب سرمايه‌گذاري بخش عمومي و برنامه‌هاي زيست محيطي، اقتصادي ـ اجتماعي و غيره؛
 

برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:مباني نظري گردشگري روستايي, مباني نظري گردشگري روستايي, مباني نظري گردشگري روستايي, | 11:4 | نويسنده : سعيد داغستاني |

مدیریت جهانگردی، مدیریت جهانگردی،مدیریت جهانگردی، مدیریت جهنگردی

مروري بر سير تحول و تفكرات و تغييرات طرحهاي توسعه و عمران در سطوح ملي و منطقه‌اي
- تحول ايده‌ها و تفكرات كشور در رابطه با توسعه
اقتصاد ايران از سال 1300 به بعد وارد مرحله جديدي گرديد.
استخراج و فروش نفت جاي خاصي در واردات و درآمد حاصله از آن اهميت ويژه‌اي را در بودجه كشور كسب كرد. زير ساختهاي اقتصادي در كشور مورد توجه قرار گرفته و راههاي ارتباطي زياد و راه آهن ساخته شد مدرن گرائي رضاخاني عامل تبليغ و ترويج فرهنگ غربي شده و قدمهايي نيز در راه ايجاد صنايع برداشت با روي كارآمد محمدرضا تغيير و تحولات شروع شده، شدت پذيرفت. برنامه‌هاي عمراني تدوين و به مرحله اجرا گذاشته شدند. برنامه عمراني اول در پي نهضت ملي شدن نفت و خود داري بانك بين‌المللي ترسيم و توسعه از پرداخت وامهاي مقرر، متوقف شده و با كودتاي 28 مرداد 1332 وضع دگرگون شد.
برنامه‌هاي عمران از اين زمان به بعد با تكه برآمد نفت و افزايش ورود سرمايه به ايران اجرا شدند.
توجه زيادي به عمراني و آبادي‌ شهرها شد. و صنايع جديد وارداتي در كنار شهرهاي بزرگ چون تهران مستقر شدند.
اصلاحات ارضي الگوي معيشتي روستاها را بهم ريخت. در پي نفوذ فرهنگ مصرفي و ورود كالاهاي وارداتي به روستا نقدينگي رواج يافت و ساخت اقتصادي روستاها از هم پاشيده شد. الگوي جايگزيني واردات و ايجاد كارخانجات مونتاژ، نياز به كارگر و نيروي انساني را تشديد كرد. عوامل جاذبه و دافعه نيز به مهاجرت روستائيان به سوي شهرها دامن زدند. بخش كشاورزي به تدريج دچار ركورد شده و بخش خدمات در شهرها رشد سريعي به خود گرفت. اقتصاد شهري تهران و شهرهاي بزرگ توان جذب مهاجرين و نيروي انساني جذب شده به سوي آنها را نداشته حاشيه نشيني در شكلهاي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پديدار شد. به سوي آنها را نداشته و حاشيه نشيني در شكلهاي شهري، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پديدار شد. حاشيه نشينان در زاغه‌هاي درون شهري، در اطراف شهرها و در هر جائي كه امكان زندگي را هر چند به صورت پست بدهد، ساكن شده و يك دوگانگي زيستي، اجتماعي و اقتصادي را در شهرها شكل دادند. كمبود و گرانه مسكن نيز كه خود به تشديد روند حاشيه نشيني كمك كرده بود، روز به روز صورت حادتري به خود گرفت.
تمركز گرائي به عنوان الگوي پيشرفت و توسعه، اكثر امكانات و فرصتهاي توسعه را به خود اختصاص داد. پس از چند مشكلات و عوارض سوء تمركزگرائي در قالب مسائل شهري مانند حاشيه نشيني، آلودگي ترافيك و تراكم جمعيتي و ... هم چنين در شكل منطقه‌اي و كشوري به صورت ايجاد عدم تعادل در بسياري زمينه‌ها با گسيختگي در شبكه شهري و جذب تمامي فرصتها و برهم زدن براي رشد و توسعه در سطح كشور نمودار شد. به پيروي از الگوي سرمايه‌داري غربي كه كسب سود حداكثر را طلب مي‌كند، شهرهائي چون تهران به عنوان مطلوبترين مكان براي استقرار صنعت و كسب منافع بي‌شمار به سبب نزديكي و دسترسي به بازار مصرف و بسياري خدمات و امكانات ديگر، انتخاب شدند، به دنبال تمركز اداري و سياسي تمركز صنايع و سرمايه و هم چنين تمركز خدمات و تسهيلات در شكلهاي گوناگون، باعث جذب بيشتر جمعيت گذشته و به همراه رشد جمعيت خود شهر تهران، تراكم زيادي در آن به وجود آمد.
تمركز و تراكم تجاري و بازرگاني عمده و تجمع نقدينگي افراد در اين شهر كه يكي از علل اصلي‌ تراكم جمعيت در شهرهاي بزرگ و بويژه تهران و آشفتگي اقتصادي اين شهر بود. به دنبال خود دهها شغل كاذب، واسطه‌اي و حاشيه‌اي را ايجاد كرده و بر انبوه جمعيت غيرمولد و مصرف كننده شهر افزود. با رشد بي‌رويه شهرنشيني و به دنبال تقاضاهاي بسيار براي مسكن و امكانات زندگي، رشد فيزيكي شهرها نيز بي‌رويه و سريع افزايش يافت. اين امر سبب بروز بسياري از مشكلات و مسائل شد كه از جمله مهاجرت و بيكاري و حاشيه نشيني را مي‌توان نام برد.
با توجه به تضادهاي موجود سيستمهاي برنامه‌ريزي متمركز و اقتصاد آزاد برنامه‌هاي ناحيه‌اي و بخشهاي مختلف اقتصادي در يك واحد سازماني و عمراني و هم چنين تعيين موقعيت قطبهاي جديد توسعه در مناق توسه نيافته مناسب مي‌باشد بديهي است مناطق مختلف جغرافيايي كشور داراي منابع اقتصادي، فني و انساني متفاوت بوده و ميزان توليد و سطح زندگي و وضع فرهنگ و بهداشت افراد آنها با يكديگر تفاوت دارد. پس از شناخت اين تفاوتها، سياستهاي توسعه ملي بايد ميان دو حد رشد نيافتگي و كم رشد موازنه‌اي بوجود آورد.
با تاثيرگذاري تكنولوژي در فعاليتهاي كشاورزي، حمل و نقل، صنعت، انرژي، آموزش و بهداشت، مفهوم برنامه‌ريزي توسعه اقتصادي جامع‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود. به گونه‌اي كه علاوه بر برنامه‌هاي توسعه ملي، برنامه‌ريزي در سال 1353 به دنبال تصويب قانون تغيير وزارت آباداني و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي وظيفه طرح جامع سرزمين به اين وزارتخانه محول شد. به منظور تهيه اين طرح مركزي تحت عنوان مركز مطالعات و تحقيقات بهره‌وري از سرزمين با مشاركت وزارت مسكن و شهرسازي و وزارت كشاورزي و منابع طبيعي تشكيل شد. در اواخر همان سال پيرو مشكلاتي كه احتمالاً به دليل تعريف مبهم و وسيعي كه از طرح جامع سرزمين به وجود آمده بود و براساس تصميمات شوراي اقتصادي قرار شد اين مركز به سازمان برنامه و بودجه وابسته شده و تحت نظارت شورائي مركب از وزيران كشور، كشاورزي و منابع طبيعي، صنايع و معادن، نيرو، مسكن و شهرسازي، سازمان برنامه و بودجه، راه و ترابري، اقتصاد و دارائي، بازرگاني، رئيس سازمان محيط زيست، قائم مقائم نخست وزير و رئيس كل بانك مركزي.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:مروري بر سير تحول و تفكرات و تغييرات طرحهاي توسعه و عمران در سطوح ملي و منطقه‌اي , | 10:45 | نويسنده : سعيد داغستاني |

 

فراخوان مقاله دومین همایش جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان

منبع: دبیرخانه انجمن علمی گردشگری


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:فراخوان مقاله دومین همایش جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان , | 10:32 | نويسنده : سعيد داغستاني |

اولين همايش ملي فضاهاي عمومي شهري پايدار- چالش ها و فرصت ها

Sustainable Urban Public Spaces Conference

http://www.sups.art.ac.ir/fa/
مهلت ارسال چکيده مقالات تا تاريخ 15 آبان ماه 1391 تمديد شد.
معرفي همايش :
فضاهاي عمومي درشهرها، فضاهايي انسان ساخت و چندعملكردي هستند که فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي را در بر مي گيرند. اهميت فضاهاي عمومي به طورگسترده، عمدتاً ازطريق چشم اندازهاي بهبودكيفيت زندگي، محيط زيست پايدار، زندگي جمعي راحت، تقويت سيماي شهر و سرزندگي شهري ادراك مي گردد. از سوي ديگر در چند دهه اخير، توجه به فضاهاي عمومي شهري در برنامه هاي توسعه شهري از اهميت خاصي برخوردار شده است که دليل اين امر ناشي از تاثير اين فضاها در تقويت وجهه فرهنگي و اجتماعي شهرها و در نتيجه توليد سرمايه هاي اجتماعي است.
هدف از برگزاري اين همايش، پرداختن به ابعاد شهرسازي فضاهاي عمومي شهري پايدار و مبتني بر تحليل فرصت ها و چالش ها در شرايط کنوني کشور و تجربه هاي داخلي است. در اين ارتباط و به منظور ارتقاء دانش شهرسازي و آشنايي بيشتر متخصصان با مسائل جديد شهرسازي و مشارکت و همفکري اساتيد دانشگاهها و مراکز پژوهشي داخلي و نيز ارتباط با مراکز حرفه اي، نهادها و سازمان هاي دست اندرکار مسايل شهري، دراين همايش از مقالات جديد حاصل از پژوهش هاي بديع، عميق و اثربخش در حوزه هاي مباني نظري، روش ها و تجارب استقبال مي شود.
:
محورهاي همايش
- ابعاد کالبدي - فضايی
( مقياس، دسترسي، هنر و زيبايي، فضاهاي خلاق، کاربري زمين، تنوع فعاليت ها، زيرساخت ها و ... )
- ويژگي هاي ادراکي - رفتاري :
( حس مکان، ادراک محيط، هويت و ارزش هاي تاريخي، خاطره ذهني ، الگوهاي رفتاري و ...)
- ابعاد اکولوژيک :
( اقليم، فرم ها و فرايند هاي طبيعي، کيفيت محيط، ايمني، مخاطرات طبيعي، تاب آوري و ... )
- ارزش هاي اجتماعي و فرهنگي :
( امنيت اجتماعي، گروههاي اجتماعي، حيات مدني، مشارکت اجتماعي، مراسم آييني و ... )
- ويژگي هاي اقتصادي :
( ارزشگذاري فضا، گردشگري شهري، اقتصاد ماليه، مالکيت هاي خصوصي و عمومي و ... )
- مديريت و اجرا :
( مدل ها و روش ها، ابزارها، فناوري هاي نوين، مديريت بحران و ... ).

منبع:  دبيرخانه انجمن علمي گردشگری

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:همايش ملي فضاهاي عمومي شهري پايدار- چالش ها و فرصت ها, | 10:29 | نويسنده : سعيد داغستاني |

به مناسبت روز جهانی و هفته گردشگری انجمن علمی گردشگری با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ دومين مدرسه پاييزي گردشگري را افتتاح می کند.از برنامه های این دوره می توان به افتتاح نخستین دانشکده علوم گردشگری، افتتاح نخستین مدرسه کارآموزی گردشگری، بازدید از باغ گیاه شناسی(کرج) و بازدید از برج میلاد اشاره نمود.افتتاحیه: 8 مهرماه 1391زمان دوره: 8-12 مهرماهزمان ثبت نام: تا تاریخ 7 مهرماهمحور کارگاههای آموزش تخصصی دومین مدرسه پاییزی گردشگری:
        - بازاریابی در محدودیت ها
        - سیاستگزاری و برنامه ریزی در گردشگری
        - بازارهای هدف گردشگری ایران (مطالعه موردی چین)
        - مسائل گردشگری ایران
هزینه ثبت نام:
- 500.000 ریال شرکت در کارگاههای تخصصی - 100.000 ريال هزینه شرکت در بازید برج میلاد یا باغ گیاه شناسی
        - لطفاً مبالغ فوق را به شماره حساب 7279422165 بانک ملت شعبه تیراژه بنام دانشگاه علم و فرهنگ واریز نمائید
نکات:  - 50% تخفیف برای دانشجویان گردشگری و اعضای محترم انجمن علمی گردشگریبرای کسب اطلاعات بیشتر به فایل ضمیمه و وبگاه دانشگاه علم و فرهنگ مراجعه نمایید: (
http://www.usc.ac.ir/gardesh.aspx


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 مهر 1391برچسب:مدرسه پاييزي گردشگري, | 9:59 | نويسنده : سعيد داغستاني |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد